Najšmykľavejšie ulice sú Športová, Lúčna a Veterná a najnebezpečnejší úsek je pred kostolom, tvrdí Ján Himpán z údržby mesta

Mestský úrad     Ing. Zuzana Slahučková    
Je vedúcim údržby mesta Sereď. Má pod sebou 26 zamestnancov, ktorí sa starajú o čisté verejné priestranstvá mesta, sadia stromy, záhony a kosia trávu. Pre Seredské novinky porozprával o aktuálnej zimnej údržbe v meste. Ing. Ján Himpán. 
 
 
Akou technikou bojujete so snehom?
Chodníky odhŕňame dvoma malými traktormi. Sú vybavené radlicou na sneh a vzadu sypačom soli. Na odhŕňanie cestných komunikácií má mesto dva veľké traktory Zetor. Taktiež s radlicou a sypačom. Tretia skupina chodí pešo a čistí chodníky a priechody pre chodcov a naše pracovné auto Piaggio podľa potreby dopĺňa zásoby soli alebo náradia.
 
Prečo odhŕňate centrum mesta skôr, než ostatné časti?
Postupujeme podľa smernice mesta, kde sú presne stanovené úseky v prvom, druhom a treťom poradí. Veľká technika čistí cesty smerom na železničnú stanicu, autobusovú stanicu a polikliniku. Ak sú tieto čisté, ideme na vedľajšie komunikácie a tak ďalej.
 
Ľudia si občas sťažujú na neodhrnuté chodníky. Aký máte postup?
Aj tu postupujeme podľa smernice. V prvom rade musíme zabezpečiť odhrnutie chodníkov ku školám, školským zariadeniam, poliklinike, k autobusovej a vlakovej stanici, cez mosty, šintavský most čistíme len po tabuľu Sereď / Šintava. Mosty namŕzajú najviac a najviac sa tam aj tvorí nebezpečný povrch. V ďalšom poradí sú zasa vedľajšie pešie ťahy, chodníky, kde sa pohybuje najviac ľudí. Na záver sú trasy po sídliskách alebo cez malý park a okolie kaštieľa.
Chlapi s mechanizmami majú mapku, kde je stanovená presná trasa ich práce a vo výnimočných situáciách postupujú podľa usmernenia. Napríklad v momentálnej pandemickej situácií, keď sú zatvorené škôlky, nemáme medzi prioritami odhŕňanie peších trás týmto smerom.
 
Ako dlho trvá vyčistiť všetky chodníky od snehu?
Ak nie je vyslovene kalamita, tak sme schopní očistiť od snehu mestské chodníky do desiatich hodín. Záleží aj na tom, či je sneh sypký, alebo ťažký mokrý. A či nám už vyčistené chodníky nanovo nezasypalo.
 
Čo pre Vás znamená, že držíte pohotovosť?
V pohotovosti sme 24 hodín denne, podľa potreby. Pri tom je najdôležitejšie sledovať počasie. V čase hustého sneženia sme už nastupovali do služby aj o druhej hodine v noci. O šiestej boli hotové najdôležitejšie úseky.
 
Koľko snehu musí spadnúť, aby ste mohli začať s čistením?
Začať môžeme, až keď je vyhlásený prvý stupeň. To je minimálne päť centimetrov. Tu by som rád apeloval na ľudí, ktorí nám hlásia jeden - dva centimetre snehu na chodníkoch. Nemôžeme vytiahnuť techniku na pár centimetrov, bolo by to kontraproduktívne a neefektívne. Druhý stupeň je od desať centimetrov a tretí stupeň je už kalamita, ktorú vyhlási krízový štáb mesta.
 
Momentálne je Sereď takmer bez snehu. Čo robíte v takejto zime?
Aj v suchej zime chodníky primŕzajú. Vzdušná vlhkosť sa vyzráža na povrchu chodníka, trochu primrzne a máme poľadovicu. Uvediem príklad z tohto januára. Ráno o šiestej boli chodníky mokré, teploty boli nad nulou. O siedmej ráno však začalo namŕzať a o ôsmej už bola poľadovica v niektorých častiach mesta. Ak by bola poľadovica celoplošná, tak vieme, podľa akého kľúča sa po meste rozbehnúť a pomáhať. Ak sa však vytvorí len lokálne, my nevieme zistiť lokalitu ihneď a dozvieme sa to až z telefonátov obyvateľov.
 
Ktoré ulice bývajú najproblematickejšie?
Dnes už viem, že napríklad Športová, Pod Hrádzou, Lúčna a Veterná bývajú namrznuté najčastejšie. Pravdepodobne je to kvôli chladnejšiemu vzduchu od Váhu. Ale nie je to tak stále. Viem sa vžiť do situácie ľudí, že sa im šmýka napríklad na Garbiarskej alebo Jesenského, ale my to zistíme naozaj až po telefonáte od obyvateľov a v tom momente, ako technika skončí prácu na jednej ulici, vysielam ju na ohlásené miesto.
 
Kde sa šmýka najviac?
Zámková dlažba, to je vždy klzisko. Vidím to v praxi. Voda sa drží v špárach a keď sa začne vyparovať a zrážať na povrchu, vzniká ľad. Bárs aj na odpratanom a soľou ošetrenom povrchu. Je to napríklad svah pred kostolom. O piatej ráno to naši pracovníci zasypali soľou a o siedmej sa tam staršia pani šmykla na ľade. Tieto plochy sú síce pekné a vyhľadávané, ale zároveň v zime najnebezpečnejšie. Toto sme zistili z praxe. Asfalt je z hľadiska bezpečnosti lepší. Keď sa posype, soľ tam drží.
 
Aké problémy máte pri odhadzovaní snehu?
Veľký problém je s odstavenými autami. Je ich v meste neúrekom a obyvatelia ich odstavia aj cez polovicu chodníka, ktoré potom naše mechanizmy nevedia očistiť. Nechceme poškodiť auto, a tak ho obídeme. Potom sa zasa ľudia sťažujú, prečo ich chodník na sídlisku nikto neodhrnul.
 
Pomohlo by vám, ak by mesto zabezpečilo na sneh viac mechanizmov?
Ľudia sa pýtajú, prečo nenakúpime ďalšie stroje, keď nestíhame tými, čo máme. Ale treba si uvedomiť, či je efektívne platiť ďalších asi 20-tisíc eur za nový mechanizmus, ktorý bude využitý iba na zimu a počas zvyšku roka bude v garáži. Zimná údržba napríklad za minulú sezónu predstavovala výjazdy v teréne len šesťkrát. Tento rok sme boli zatiaľ len raz, 14. januára.
 
Čo ešte robia vaši pracovníci v zime?
Venujeme sa orezávaniu drevín, kríkov, živých plotov, výrubu nebezpečných stromov, čistíme mesto od odpadkov. Tých je tu strašne veľa. Stále tu vládne akási všeobecná nekultúra. Nerozumiem, prečo toľko voľných odpadkov nachádzame v kríkoch, na ihriskách, nastrkané v plotoch, v lavičkách. My to čistíme každý deň. Kto to ale stále robí?
 
Spomínali ste orezávanie stromov a kríkov. Kde konkrétne sa v zime realizovalo?
Na Námestí Slobody sme práve vykonali ozdravný zimný rez na kríkoch, čo tvoria živý plot. Tento môžeme urobiť len v chladnom zimnom čase, kedy dreviny takpovediac spia. Keby sme im to vykonali v lete, alebo na jar, vyschli by. Tieto vystrihané kríky na jar krásne vyrašia, budú zdravšie a silnejšie. Rozumiem, že obyvatelia, ktorí nás sledujú z okien svojich bytov sú možno trochu zneistení, či to robíme dobre a či to bolo potrebné. Ale výsledok uvidia už čoskoro, na jar.
 
Chceli by ste, aby niečo Seredčania vedeli?
My sme tu pre občanov, doslova žijeme z ich peňazí a chceme im vyjsť v ústrety najviac, ako sa len dá. Na druhej strane je dobré, ak obyvatelia uvidia našu prácu aj v súvislostiach, opýtajú sa najskôr, než si o nás pomyslia niečo zlé. A ďalej, ak môžem, prosím najmä starších ľudí, ak je to nebezpečné vonku a šmýka sa, aby zbytočne neriskovali a radšej ostali doma.
 
Aké máte plány na najbližšie týždne a mesiace?
Koncom zimy nás čaká údržba a servis techniky, ktorú si zabezpečujeme svojpomocne. Zazimujeme odhŕňače a na novú sezónu pripravíme všetky kosačky, píly, autá aj stroje.
Na jar začneme vysádzať do záhonov kvety a stromy podľa plánu oddelenia životného prostredia, čaká nás celoročná údržba mestskej zelene, okopávanie, odburiňovanie a od apríla do jesene podľa potreby kosenie, kosenie, kosenie a polievanie záhonov kvetov a mladých stromov. O  tom rád porozprávam Seredským novinkám nabudúce.