Spôsob zisťovania spokojnosti občanov má svoje úskalia
Pravdupovediac neviem, akú výpovednú hodnotu bude mať aktuálny prieskumu prieskum spokojnosti s úrovňou vybavovania požiadaviek občanov. Vychádzam z toho, že každý zamestnanec mesta vie, že jeho povinnosťou je vybaviť požiadavku občana slušne, odborne a v zmysle zákona. Jeho spokojnosť je ale vždy daná jeho subjektívnym pocitom. Tento aktuálny typ prieskumu má niekoľko slabých miest.
Príklad č. 1
V priebehu dňa príde dať overiť podpis 9 občanov. Bezproblémové vybavenie zhodnotia všetci vhodením deviatich zelených lístkov do urny.
Na oddelenie životného prostredia príde občan s požiadavkou na vydanie súhlasu s výrubom stromu na jeho pozemku vo vegetačnom období. Súhlas nedostane a do schránky vhodí červený lístok.
Výsledkom bude deväť spokojných a jeden nespokojný občan. Hodnotenie dňa – veľmi dobrý výsledok.
Príklad č. 2
V ten istý deň, ani jeden z deviatich spokojných s prácou pracovníčky pri overovaní podpisov, zelený lístok do schránky nehodí.
Výsledkom bude jeden červený lístok v schránke. Hodnotenie dňa – veľmi zlý výsledok.
Účasť na prieskume nie je povinná. Respondent nemusí na lístok napísať vôbec nič. Objektívne hodnotenia poskytnutých služieb nie je možné vykonať, ak vybavenie v zmysle požiadavky občana zákon nedovoľuje. Po spočítaní lístkov na konci mesiaca bude mať pani prednostka tri kôpky farbených lístkov . No ktorých útvarov sa hodnotenia týkajú, to tento „semafor spokojnosti“ nepovie. Nepochybujem ale o tom, že najviac tých lístkov bude zelených.