Koronavírus útočí aj na našu psychiku

Koronavírus útočí aj na našu psychiku

Zdravie     Iveta Tóthová    
Ochorenie COVID-19 a núdzové opatrenia majú dopad na náš každodenný život. Televízia, internet, tlač a rozhlas nás denne informujú o počte nakazených a obetí. Webové stránky niektorých novín prinášajú informácie dokonca priebežne v niekoľko minútových intervaloch. Mnoho ľudí túto situáciu prežíva mimoriadne ťažko. Aj Seredčania majú strach o seba, svojich blízkych a samozrejme z toho čo nás ešte čaká. Vnútorné napätie, stres a vyhrotené emócie môžu viesť až k panike.
 
Jednoznačná definícia paniky neexistuje, avšak sa to dá charakterizovať obrovským až prehnaným strachom, ktorý je častokrát spájaný s reakciou úteku od toho podnetu, ktorý strach vyvoláva.
 
 
Je však dôležité zdôrazniť, že strach a obavy sú súčasťou normálnej reakcie na vzniknutú situáciu.  Avšak v súvislosti s koronavírusom je stres veľmi neželaný, nakoľko nadmerný stres znižuje obranyschopnosť organizmu a oslabuje imunitný systém, dôsledkom čoho sme náchylnejší k infekciám vrátane koronavírusu.
 
Odborníci radia ako zvládnuť strach a obavy:
 
-Snažte sa adekvátne vyhodnotiť aktuálnu situáciu.
 
-Berte do úvahy len informácie, ktoré pochádzajú z dôveryhodných zdrojov.
 
-Je normálne, ak máte strach a ste smutní. Mnoho výskumov poukazuje na to, že samota je horšia ako akákoľvek choroba, práve preto je na mieste rozprávať
sa s kamarátmi, rodinou hoci v dnešnej dobe iba na diaľku.
 
-Nájdite si činnosti, ktorými sa zamestnáte (čítanie kníh, upratovanie, varenie, pečenie, filmy či seriály). Sociálne siete nie sú zrovna najlepším spoločníkom v tomto období, keďže sú plné falošných informácií, ktoré vás ešte viac vystresujú.
 
-Vyskúšajte dychové cvičenia. Jedným z najznámejších a najpoužívanejších je: sadnite si pohodlne, vdýchnite hlboko nosom na 2 alebo 3 sekundy, zadržte dych na chvíľku a pomaly vydychujte po dobu aspoň 5 sekúnd. Opakujte to aspoň 6 – 7 krát.
 
-Posilňujte svoju imunitu hoci aj obyčajným  spánkom.
 
-Zacvičte si doma alebo si zatancujte.
 
-Spochybnite katastrofický scenár – položte si otázky: Čo najhoršie sa mi môže stať a ako to ovplyvní môj život? Odpovede na tieto otázky vám pomôžu zanalyzovať, čo je realita a čo sú len vaše iracionálne myšlienky. Kým ste v realite, dokážete situáciu zvládnuť.
 
-Ak viete, že správy o dianí vo svete na Vás nevplývajú dobre, nesledujte ich často. Ak už cítite potrebu mať počas dňa televíziu zapnutú, sledujte seriály, filmy či prirodopisné dokumenty. Správy si pozrite iba raz či dvakrát denne.
 
-Ak cítite, že to "nezvládate" nehanbite sa požiadať o pomoc. Obrátte sa na rodinu, susedov či priamo na odborníkov.
 
Ako určité odľahčenie z vážnej situácie, kolujú internetom vtipné obrázky s témou koronavírusu. Niektorí to ako vtip nepovažujú a autorov kritizujú. No odborníci nie sú kategoricky proti. Je to určitý druh psychohygieny, ktorá napomáha prekonať ťažké obdobie.
 
Koronavírus útočí aj na našu psychikuKoronavírus útočí aj na našu psychikuKoronavírus útočí aj na našu psychiku